Slik virker Discovery Engine

Anthony Hopkins på TikTok
Skuespiller Anthony Hopkins danser på TikTok

Discovery Engine er en sosiale medier-algoritme som er drevet av kunstig intelligens, og som finner innhold som underholder deg. Den tar lite eller ingen hensyn til hvem du følger eller er venner med, kun hva slags innhold som vil underholde deg.

TikTok var den første appen som tok i bruk en Discovery Engine. Senere har både Instagram og Facebook laget sin egen Discovery Engine, som de bruker i kombinasjon med de tradisjonelle algoritmene.

Grunnprinsippet i en Discovery Engine er at du skal bli underholdt, så du blir på plattformen. Hvem du er venner med eller følger betyr mindre enn hva slags innhold du ser på og responderer på.

Discovery Engine styres av kunstig intelligens. I en tradisjonell algoritme bestemmer plattformen på forhånd hvor stor vekt hvert enkelt signal skal ha. I en Discovery Engine bestemmer den kunstige intelligensen alt, og justerer signaler og vekting kontinuerlig basert på hvordan du responderer på hver enkelt post du ser.

Les mer:

Slik virker algoritmene i sosiale medier Slik virker Facebook-algoritmen Slik virker Instagram-algoritmen Slik virker LinkedIn-algoritmen

Hvorfor bruker sosiale medier Discovery Engine?

Sosiale medier har begynt å bruke Discovery Engine først og fremst fordi det får oss brukere til å bruke mer tid på plattformene. TikTok sin enorme suksess markerte et paradigmeskift for sosiale medier: Innholdet er viktigere enn hvem som deler det.

Tidligere var relasjoner det viktigste parameteret i sosiale medier. Hvem vi var venner med og hvem vi fulgte bestemte hva vi fikk se av innhold. Så kom TikTok og tok verden med storm. Du kan riktig nok følge andre på TikTok også, men innholdet du får se er stort sett fra folk du ikke følger.

I begynnelsen var innholdet først og fremst korte dansevideoer og videoer av brukere som mimet til et lydklipp. I dag er innholdet like variert som i sosiale medier for øvrig: Nyheter, komedie, flott natur, slik-gjør-du-det-videoer, feriebilder og så videre.

Slik virker Discovery Engine

Discovery Engine tar utgangspunkt i mange av de samme signalene som en vanlig algoritme i sosiale medier. Den ser på hvor lenge du blir på en post, om du liker den, kommenterer på den , deler den med andre, lagrer den og så videre.

Utvalget Discovery Engine velger fra er stort sett alle poster som er tilgjengelig. Det gjøres imidlertid noen avgrensninger basert på språk og trender i det landet du kommer fra. Utvalget påvirkes også av hva andre brukere som ligner på deg har likt og engasjert seg i.

Vekting og prioritering av de ulike signalene styres av kunstig intelligens, og utvikler seg løpende for hver post du ser eller scroller videre fra. Musikk, fargetoner, innholdstype, tempoet i handlingen - alt evalueres for å finne ut av hva som treffer akkurat deg.

Slik blir du synlig i Discovery Engine

For å bli synlig i Discovery Engine må du lage innhold som fanger og holder på brukernes oppmerksomhet. Det betyr ikke at du må danse, synge eller fortelle vitser, men du må lage innhold som målgruppen din, og helst mange andre, synes er bra nok til at de ser på og engasjerer seg i det.

Det er først og fremst video som gjelder. Det er mulig å bruke bilder, men det fungerer ikke like bra som video. Formatet bør være stående eller kvadratisk, siden de fleste ser innholdet på mobil. Pass på at det er litt rom øverst, nederst og i høyre kant, siden appene ofte legger på tekst og ikoner der.

De 3 første sekundene er avgjørende for å fange brukernes oppmerksomhet. Hvis de tre første sekundene ikke får brukeren til å stoppe opp, hjelper det ikke hvor bra og interessant resten av innholdet ditt er.

Interessant, relevant og verdiskapende er like viktig for innhold i Discovery Engine, som i sosiale medier generelt. Men i Discovery Engine har du mindre tid, både til å fange brukerens oppmerksomhet og til å formidle budskapet.

Mange mener at du må poste ofte for å være synlig i en feed styrt av Discovery Engine. Det er en sannhet med modifikasjoner. Ja, flere poster gir større mulighet for å gå viralt, og nå ut til mange. Men samtidig vil mange poster øke risikoen for at de få som ser deg i begynnelsen går lei. Vurder derfor om innholdet ditt egner seg for å bli postet ofte, eller ikke. Hvis du blir lei av å se ti videoer med innholdet ditt etter hverandre, så gjør helt sikkert brukerne det også.

Mulighetene er enorme hvis du lykkes med å bli plukket opp av Discovery Engine. Uansett hvor få følgere du har, så kan innholdet ditt få millioner av visninger hvis du går viralt. Tilsvarende, er fallhøyden like stor. Uansett hvor mange følgere du har, så kan du forsvinne i mengden hvis innholdet ditt ikke er bra nok. Legg derfor vekt på å lage godt innhold som er interessant, relevant og verdiskapende for de du vil nå.

Selv om følgere ikke er avgjørende for hvor mange som ser innholdet ditt i Discovery Engine, så har de en funksjon. Alle plattformer har en egen feed hvor de som følger deg ser innholdet ditt. I tillegg vil følgerne dine få innholdet ditt inn i feeden sin i begynnelsen. Liker de innholdet ditt, vil du fortsette å være synlig for dem. Ignorerer de det, blir du borte.

Les mer:

Slik virker algoritmene i sosiale medier Slik virker Facebook-algoritmen Slik virker Instagram-algoritmen Slik virker LinkedIn-algoritmen Slik virker Twitter-algoritmen

Nettkurs

Introduksjon til sosiale medier

Dette kurset gir deg en introduksjon til mulighetene virksomheten din har i sosiale medier.

Mål og måling i sosiale medier

Hvis du vil ha gode resultater i sosiale medier, så må du sette gode mål.