Slik virker Facebook-algoritmen

Hver gang du går inn på Facebook er det fler tusen poster tilgjengelig for deg. I løpet av et par tidels sekunder gjør Facebook-algoritmene flere millioner beregninger for å avgjøre hvilke 300 poster du får se i nyhetsstrømmen din. Her er forklaringen på hvordan Facebooks algoritmer velger hvilke poster du får se.

Algoritmene som styrer innholdet på Facebook følger de samme prinsippene som algoritmene i de andre sosiale mediene, men Facebook-algoritmen er den mest avanserte. Forstår du Facebook-algoritmen, så forstår du alle algoritmene i sosiale medier.

Sommeren 2022 begynte Facebook også å ta i bruk en algoritme de kaller Discovery Engine. Den foreslår poster fra brukere du ikke følger, men som algoritmen likevel tror du vil like. Discovery Engine følger de samme prinsippene som TikTok-algoritmen. Disse postene plasseres inn i nyhetsstrømmen sammen med postene fra den vanlige algoritmen. Meta har sagt at de vil øke andelen poster fra Discovery Engine i tiden fremover. Du kan lese mer om Discovery Engine her.

På noen utvalgte poster får du se to knapper med teksten "Se mer" og "Se mindre". Når du klikker på en av knappene bruker Facebook en egen kunstig intelligens-modell til å tolke svaret ditt, og justere algoritmene. Knappene vil vises bare på noen få poster. Hvis du for eksempel ser en videopost om veteranbiler som onkelen din har delt, og du klikker "Se mindre", vil den kunstige intelligensen forsøke å tolke om det er videoposter, biler eller poster fra onkelen din du ønsker å se mindre av. Resultatet vil sendes inn i både de vanlige algoritmene og Discovery Engine, og bidra til å gjøre nyhetsstrømmen din bedre.

Utvalg

Utvalget består av alle postene som er tilgjengelig fra vennene dine, gruppene du er med i og sidene du følger.

Signaler

Facebook henter over 10.000 signaler for hver enkelt post i utvalget. Noen av disse signalene er viktigere enn andre, mens mange av dem har liten påvirkning. Når du leser at Facebook har gjort endringer i algoritmen sin, så betyr det som regel at de har endret viktigheten av et eller flere signaler.

Hvem publiserte posten
Hvilken type post
Hvor populær er posten?
Innhold
Hvor lenge er det siden posten ble publisert?
Hva slags enhet

Hvem som publiserte posten er den viktigste gruppen med signaler. Hvor nær relasjon har du den som postet, hvordan har du respondert på poster fra denne avsenderen tidligere, hvordan har andre brukere respondert på poster fra denne avsenderen tidligere?

Hvilken type post er også avgjørende for vurderingen av posten. Hvis du ofte ser på bilder, så vil bildeposter vurderes ekstra høyt. Hvis du ofte klikker på lenker, så vil linkposter prioriteres.

Hvor populær er posten blant de som allerede har sett den? Hvis de første som ser posten ser på bildet eller videoen, klikker på lenken, bruker tid på posten eller på andre måter engasjerer seg i den, vil dette signalet gi ekstra poeng. Hvis de derimot ignorerer posten, så vil det trekke ned.

Innhold er også viktig. Hvis innholdet er kontroversielt, bryter med eller er nær ved å bryte Facebooks retningslinjer, så vil dette signalet trekke ned. Det samme vil poster som inneholder klikkfisking, forsøk på å skape kunstig engasjement eller på annen måte oppfattes som å være av dårlig kvalitet. Facebook har gitt noen eksempler på hva som kan være tegn på dårlig kvalitet. Blant disse er overdreven bruk av STORE BOKSTAVER. Et annet er mange utropstegn!!!!!! Sensasjonell helseinformasjon og salg av helseprodukter blir også nevnt som eksempler på innhold Facebook gir lav poengsum til.

Facebook har laget en oversikt over hva slags innhold som får redusert distribusjon. Noen av disse punktene er det mange norske Facebook-sider som synder mot, så det er en fordel å sette seg godt inn i oversikten. Du finner oversikten her.

Hvor lang tid det har gått siden posten ble publisert har stor påvirkning på sannsynligheten for at den dukker opp i nyhetsstrømmen din. For hver time som går fra posten er publisert, blir det mindre sannsynlig at posten havner høyt oppe.

Enheten du bruker påvirker også. Om du bruker Facebook på mobil, nettbrett eller PC vil for eksempel kunne påvirke hvilke bilder og videoer du ser. Det samme gjelder kvaliteten på nettilknytningen din. Har du dårlig nett, vil du se mindre video.

Evaluering

Når Facebook-algoritmen evaluerer signalene, får hvert signal en poengsum ut fra hvor sannsynlig det er at du vil synes posten er verdifull, om du vil dele den med venner og familie, om du vil engasjere deg i den, om du vil skjule den og et titalls andre handlinger. Facebook bruker kunstig intelligens til å sette verdier på de ulike signalene.

Evalueringen baserer seg på hva du har gjort på Facebook tidligere, hvordan andre brukere har respondert på posten og andre poster fra avsenderen.

Du har selv mulighet til å påvirke evalueringen av hver enkelt post. Klikker du på menytegnet øverst i høyre hjørnet på posten, så kan du angi om du vil se mer eller mindre av den type poster. Du kan også markere venner eller sider som favoritter, eller be om å se mindre fra dem. På noen poster vil du også få se to knapper med teksten "Se mer" og "Se mindre", som vil påvirke evalueringen.

Verdi

Facebook gir en verdi til hver post i utvalget ved å legge sammen verdien av alle postens signaler.

Alle postene i utvalget sorteres etter verdi. Så går algoritmene igjennom alle postene og sjekker at det ikke er veldig mange poster fra samme person eller av samme type etter hverandre. Hvis det er tilfellet, vil verdien på postene justeres litt så du får en variert liste med poster. De 300 postene med høyest verdi plasseres i nyhetsstrømmen din. Resten blir liggende i kø. De ser du ikke med mindre du scroller forbi de første 300 postene.

Til slutt vil Facebook plassere noen poster som Discovery Engine har foreslått mellom postene fra de vanlige algoritmene. Dette er poster fra folk du ikke følger, men som Facebook tror du vil like. Foreløpig er det relativt få poster fra Discovery engine, men Meta har sagt at de vil øke andelen etter hvert.

Hvorfor ser jeg denne posten?

Hvis du bruker Facebook på mobil, så kan du selv se hvilke signaler Facebook har brukt på hver enkelt post i nyhetsstrømmen din. Klikk på menytegnet øverst til høyre og velg «Hvorfor ser jeg dette innlegget?». Da får du opp en liste med de viktigste signalene Facebook har brukt på akkurat den posten, og mulighet til å justere en del av dem. Du finner den samme muligheten på annonser også.

For alle som jobber med sosiale medier kan det være nyttig å studere denne funksjonen for å forstå bedre hvordan Facebook velger ut innholdet de viser til brukerne. De signalene som styrer hva du ser i din egen nyhetsstrøm kan fortelle deg mye om hvordan Facebook avgjør hvilke av dine følgere som ser postene du deler på Facebook-siden din.

Selv om Facebook justerer algoritmene sine kontinuerlig, så har de samme fire signalene vært de viktigste hele tiden: Tid, avsender, posttype og de første brukernes reaksjon.

Mer om algoritmer

Slik virker algoritmene i sosiale medier Slik virker Instagram-algoritmen Slik virker LinkedIn-algoritmen Slik virker Twitter-algoritmen Innhold som får redusert rekkevidde på Facebook

Slik blir du synlig med Facebook og Instagrams nye algoritmer

Webinar:

Slik blir du synlig med Facebook og Instagrams nye algoritmer

I dette webinaret lærer du hvordan de nye algoritmene fungerer, hvordan du tilpasser strategien din og hvordan du lager innhold som når ut til flere med de nye algoritmene.

Les mer