Spør eksperten

Slik virker TikTok-algoritmen

Algoritmene som styrer hva du ser i ForYou-feeden din på TikTok har vist seg å være veldig effektive. De får brukere til å sitte klistret til appen i timevis og scrolle fra video til video. Her er forklaringen på hvordan disse algoritmene virker.

Politiet på TikTok
Politiets Nettpatrulje på TikTok

TikToks suksess har gjort at flere andre plattformer forsøker å utvikle sine egne «TikTok-algoritmer». Meta har sin Discovery Engine, som i stadig større grad erstatter de gamle algoritmene, og de andre plattformene følger etter.

TikTok-algoritmene følger de samme grunnleggende prinsippene som alle andre algoritmer i sosiale medier. Algoritmene består av de samme fire hovedstegene, utvalg – signaler – evaluering – verdi. Det som gjør TikTok-algoritmene unike, er hvordan de bruker informasjonen om dine handlinger helt annerledes enn andre plattformer når de velger hvilke poster som kommer i feeden din.

Utvalg

Utvalget er alle de postene som kan komme inn i feeden din. På TikTok er utvalget stort sett alle tilgjengelige poster på plattformen. Kulturelle og juridiske hensyn kan begrense utvalget noe i enkelte land, men i utgangspunktet kan stort dett alle poster have i feeden til enhver TikTok-bruker.

Dette skiller seg fra tradisjonelle algoritmer i sosiale medier, der utvalget ofte har vært basert på hvem du har relasjoner til.

Signaler

TikTok samler inn en rekke signaler for hver eneste post i utvalget. En stor del av disse signalene er de samme som andre plattformen bruker, men TikTok er mer opptatt av signaler knyttet til hvordan brukeren selv og andre brukere har respondert på posten eller andre tilsvarende poster.

Et eksempel på dette er at TikTok ser på hvordan andre brukere med samme handlingsmønster som deg har respondert på den aktuelle posten. De se også på hvordan du har respondert på andre poster med tilsvarende innhold.

Hvor lenge hver bruker ser på en video, og om de engasjerer seg i den, er viktige signaler på TikTok.

TikTok analyserer også innholdet i postene for å fastslå hva de handler om, hva slags tone det kommuniseres med, om tempoet i handlingen er høyt eller lavt og så videre. Hva slags innhold du selv poster er også et signal.

Hvem du følger er et signal på TikTok også, men det er ikke like viktig som på en del andre plattformer. Tid er et signal som imidlertid betyr mye, så nye poster har større sannsynlighet for å bli valgt ut, enn eldre poster.

Hva slags musikk som eventuelt brukes og hvor posten er publisert fra er to signaler som har fått mye oppmerksomhet i det siste.

Evaluering

Evalueringen av signalene er den delen av algoritmene hvor TikTok skiller seg mest fra de tradisjonelle algoritmene på de andre plattformene. Mens vektingen, poengsummen som tildeles, for hvert enkelt signal er forhåndsbestemt i de tradisjonelle algoritmene, bruker TikTok kunstig intelligens for å bestemme vektingen i sine algoritmer.

De signalene som vektes tyngst for deg, kan være mindre viktige for meg. Hvordan du responderer på postene i feeden din bestemmer hvilke signaler TikTok legger mest vekt på i din feed.

I praksis vil det si at, mens vi alle har den samme algoritmen på LinkedIn, så har alle brukere sin egen algoritme på TikTok.

Vektingen påvirkes også av innholdet. At mange brukere ser en video ferdig vil veie tyngre for en lang video, enn det gjør for en kort video.

Verdi

Når alle postene i utvalget har fått sin poengsum, basert på signalene og vektingen av disse, sorteres postene slik at den med høyest poengsum kommer øverst. Før postene plasseres i feeden din gjøres det en del justeringer, slik at du ikke får opp flere poster fra samme bruker etter hverandre, at du ikke får opp flere poster av samme type etter hverandre, at uønsket innhold filtreres bort og så videre.

Algoritmene vil også putte inn enkelte poster som ikke er valgt fordi de scorer høyt på de viktigste signalene dine. Det gjør de for å skape litt variasjon i feeden din, og for å eksponere deg for andre typer innhold enn det du vanligvis ser.

Siden TikTok i praksis bare viser deg én post av gangen kan algoritmene justere listen med poster mens du scroller.

Algoritmene oppdateres kontinuerlig

På TikTok oppdateres algoritmene kontinuerlig. Hver gang du stopper opp ved elles scroller forbi en post, og hver gang du liker, kommenterer eller deler en post med en venn, gjør TikToks kunstige intelligens små justeringer i algoritmene dine. Slik sørger TikTok for å tilpasse seg endringer i preferansene til brukerne forløpende.

Dette er en av årsakene til at en del TikTok-trender oppstår. Når du ser en video med svømmeren Henrik Christiansen som «The Muffin Man» under OL, og sender videoen til en venn, vil algoritmene vise deg flere videoer relatert til «The Muffin Man». Samtidig vil også andre brukere med samme bruksmønster som deg får se videoer med «The Muffin Man». Slik sprer trenden seg som ild i tørt gress.

I tillegg vil trenden inspirere andre til å også lage innhold relatert til «The Muffin Man». Det gjør at mengden innhold av denne typen øker, og at trenden dermed forsterkes.

STEM-feeden

TikTok har en egen feed de kaller STEM. STEM står for science, technology, engineering og mathematics (vitenskap, teknologi, ingeniørfag og matematikk). Innholdet i denne feeden er kuratert spesielt, og alle poster som vises i STEM-feeden er godkjent av TikTok eller deres samarbeidspartnere.

Algoritmene i STEM-feeden fungerer som de andre algoritmene på TikTok, men utvalget er kun videoer og innholdsskapere som er godkjent på forhånd.

Hva betyr det for deg som kommunikatør?

TikTok-algoritmene stiller større krav til deg som kommunikatør. Samtidig er oppsiden mye større hvis du lykkes, enn den er med de tradisjonelle algoritmene.

Hvis du deler innhold som går viralt på TikTok, er det ingen grenser for hvor mange mennesker du kan nå. Uavhengig av om du har 50 eller 50 000 følgere, kan en post på TikTok nå millioner av mennesker hvis du er heldig.

Medaljens bakside er at konkurransen er tøffere på TikTok, enn på mange andre plattformer. Hvis du ikke investerer tiden og ressursene som skal til for å lage godt innhold, er nåløyet trangere på TikTok enn på andre plattformer.

Nøkkelen er å dele innhold som skaper verdi for målgruppen din. Du trenger ikke å danse, være morsom eller dele kattevideoer. Nyttig, lærerikt og inspirerende innhold har like stor mulighet for å gå viralt på TikTok.

Et godt utgangspunkt er å tenke "hva ville jeg like å se i min egen feed?" Sannsynligheten er ganske stor for at det også vil være innhold målgruppen din liker.

Hvor ofte bør du poste?

Det er ingen regel for hvor ofte du bør poste på TikTok. Du bør poste så ofte som du har godt innhold til.

Å dele dårlige poster for å opprettholde en viss frekvens har ingen hensikt. Har du nok godt innhold til å dele én eller flere poster om dagen, er det kjempebra. Har du bare innhold til en post i uken, bør du nøye deg med det.

Generelt sett er TikTok en plattform du kan poste ofte på, hvis du har innhold til det. Mange av de som gjør det bra på TikTok poster flere ganger om dagen.

Kontinuitet er et nøkkelord på TikTok. Én video kan nå 300 mennesker, mens den neste når 10 000. Fortsett å poste godt innhold jevnlig, så er sannsynligheten stor for at du av og til vil "treffe planken". 

Mer om algoritmer

Slik virker algoritmene i sosiale medier Slik virker Facebook-algoritmen Slik virker Instagram-algoritmen Slik virker LinkedIn-algoritmen Slik virker Twitter-algoritmen Innhold som får redusert rekkevidde på Facebook

Slik blir du synlig med Facebook og Instagrams nye algoritmer

Webinar:

Slik blir du synlig med Facebook og Instagrams nye algoritmer

I dette webinaret lærer du hvordan de nye algoritmene fungerer, hvordan du tilpasser strategien din og hvordan du lager innhold som når ut til flere med de nye algoritmene.

Les mer